lördag 4 april 2009

Solsken i en förort.

Tanterna har lämnat fläkten. Nu står de och röker på balkongerna. Tjena-morsar till varandra och ser så där positivt förvånade ut att ses, som att "titta vi överlevde vintern, igen".
Och täcken, filtar, lakan hänger över räckena, de tvättas, luftas, impregneras av vår. Nytt hopp.
Och kidsen cyklar runt i cirklar. Runt, runt, runt. Nöter asfalt. Slänger cyklarna, upp i gungorna, nerför rutschkanorna, upp på cykelförrådstaket och leker pirater. Det är liksom om ett uppdämt behov som vintern har kapslat in. Släpp barnen loss, det är vår! Typ.

Även jag tvättar. Möter en liten nyfiken pojke i tvättstugan. Han springer mellan sin mamma och mig. Han är blyg. Men tittar med stora ögon på mina smutsiga strumpor när de åker in i maskinen.
Han verkar också glad över att smutsen ska bort.

Jag öppnar balkongdörren, sätter på kaffe, lyssnar på Håkan Hellström och Coldplay. Om två timmar är jag på Öland.

1 kommentar:

nadja sa...

Låter alldeles underbart.