onsdag 30 januari 2013

Conor Oberst och First Aid Kit. Beasts of the Southern Wild. Alexander Ringbäck.

Jag var på Conor Oberst. I Filadelfiakyrkan.
Jag liksom satt och klurade på om First Aid Kit skulle gästa. De har ändå samarbetat en del.
Och som de gästade! I typ 8-10 låtar. Sämre körtjejer kan man ju ha med sig på scenen.
Det var fint att äntligen få se Conor Oberst. Kanske inte lika..emo och tonårsdeppig som förr i tiden, lite mer moget känslig nu. Klädsamt, tycker jag.
Men First Aid Kit var verkligen kryddan som förhöjde upplevelsen. Vilka röster! Blev en härligt avskalad och folkig konsert, men ändå med ett slags driv.
Blev också kompis med en medelålders man som var lärare och gillade att resa.

Ett gammalt klipp. Men. I lördags var det First Aid Kit som gästade i denna låt, istället för Gillian Welch och Dave Rawlings. Men ja - så himla bra.




Beasts of the Southern Wild.
Jag ska inte försöka mig på en recension. Jag satt där, förtrollades av den starka berättelsen och berördes till både salta och söta tårar. Och så miljöerna! Amerikanska träskmarker. Trash. Den blodstarka gemenskapen och långfingret mot myndigheterna. Och så fantastiska Quvenzhané Wallis, 9 år gammal och Oscarsnominerad. Säger något om hennes insats. Och så den där noga balansgången mellan poesi och realitet. I Beasts of the Southern Wild är det ibland svårt att veta vad som är poesi och vad som ska ses som konkreta skeenden i filmens berättarhistoria. Svårt att förklara, men det liksom funkar, både det drömska och det mer statiska. Jag behöver väl inte ens säga att ni ska gå och se den?

Annars så lyssnar jag just nu på Alexander Ringbäck.
Det är verkligen skitbra.



Inga kommentarer: