måndag 21 januari 2013

Erik Niva om hunger

Erik Niva bloggar fint och insiktsfullt om vikten av hunger, oavsett förutsättningar.

Han skriver bland annat:

"Det är fullt möjligt att det här blir ointressant för de som inte har egna barn, men på en mindre skala är det här en av de saker jag har funderat allra mest över i relation till min egen föräldraroll. Jag växte sannerligen inte upp i någon sorts fattigdom – vare sig absolut eller relativ – men jag är ändå övertygad om att min kreativa drivkraft kommer ur den infrusna isolationen uppe i Malmberget."


Jag tänker också ofta på det där. Inte utifrån en föräldraroll, jag har ju inga barn. Men det där med att växa upp i ett slags isolerat reservat. En bit bortom stadens brus och valmöjligheter.
Skogen. Detta vidunderliga ting. Långsam, mörk och mystisk.
Bäckens olika skepnader. Is, fors, torka.
Åkrar som måste skördas, tas om hand.
Och alla dessa kojor. Överallt kunde det byggas kojor, kåtor och vindskydd.
Ju äldre jag blir, desto mer slås jag av hur mycket det där har påverkat mig.
Naturens öppna spelrum för fantasi och kreativitet. Jag är så oändligt tacksam.

Läs Erika Nivas blogginlägg här!



Inga kommentarer: