söndag 23 november 2008

Toalettfunderingar i kalla Svea

Det börjar bli kallt i Svea. Luften är klar och hög som den bara kan vara i november. Det ryktas om storm, och visst är det så, att det alltid är som mest stilla i de där skälvande minutrarna innan stormen drar igång. Det känns som att jag är där nu. Inte metaforiskt på något visst, utan helt bokstavligt.
Ingmar "som är dagens chaufför och som ska ta oss till Jönköping via Borås, där det sedan blir förarbyte och där bussen sedan fortsätter mot Linköping och Stockholm" hälsar att Bus4You har 220 volts vid alla säten och trådlöst internet. Dessutom kaffemaskin och toalett längst bak. "Men använd helst inte toaletten om ni nödvändigtvis måste, spolningen har frusit till is".
Det börjar bli kallt i Svea, mina vänner.
Jag är på väg hem från Göteborg. Den här staden som jag inte riktigt greppar. Men. De allra bästa har flyttat hit och jag får med jämna mellanrum se till så att de sköter sig, att de inte glömmer vartifrån de kommer.
Jag vet inte, men jag slogs av ett slags dåligt göteborgskt sinnelag när jag anlände i fredags. Alltså, på tal om det där med toaaletter. Jag betalade min femma och fick tillgång till centralstationens fashionabla (nåja) toaletter. I somras spelade de såklart Springsteen i högtalarna. Nu var det bland annat Sixpence None the Richer med "Kiss me". Jag skrattade högt och tänkte: "Jaha. Så enkelt var det att klassifiera riktigt skitmusik". För ja, Vem vill bli soundtrack till allsköns människors avföring. Men som sagt. Inte ens Bossen kommer undan.

På tal om musik. Utan skit.
Johan Heltne spelade i Göteborg igår. Men. Välfärdskollektivet i Kviberg behagade inte att röra på sina feta och ta sig in mot city. I stället samkväm, spel och domedagsprofetior. Inte så illa ändå kanske.

Och idag har den långe M och jag insett att svensk skidsport upplever en ny blomning. Vi rabblade Mogren, Elofsson och Niklas Jonssons OS-silver på femmilen i Nagano 1998. Och att det är lätt att bli kräsen efter ett par pallplaceringar. Snart går mobben i taket om de blir åttondeplatser igen. Titta bara på Anja Pärsson...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi saknar dig redan!!! Nasta gang ska vi underhalla dig lite mer bara :) KRAM!