söndag 11 januari 2009

Okej.

Jag planerade stordåd med långa listor i massor av olika kategorier. Men man kan säga "upp som en sol, ner som en pannkaka" om själva genomförandet. Men ok, håll i hatten, här kommer 2008 i ett enda långt bräde.

Jag börjar med några snorbra album:
The Tallest Man On Earth – Shallow Grave
Markus Krunegård – Markusevangeliet
Coldplay – Viva La Vida And Death And All His Friends
Håkan Hellström – Tro & Tvivel
Marit Larsen – The Chase

Fanns även några nära utmanare. Typ Eldkvarns och TAW:s alster som kom under året. Men. De når ändå inte upp till övriga.
Och så har jag på riktigt börjat gilla Bob Dylan. Särskilt hans bootleg. Så nu namedroppar jag inte honom bara för att man ska, utan för att jag faktiskt tycker han är grym.

Och live:
Solomon Burke (Debaser Medis, Sthlm)
The Hellacopters (Where the action is och Platens Bar, Linköping)
The Tallest Man On Earth (Sthlm Kulturfestival)
Newworldson (Frizon)
Bör väl också nämna Daniel Johnston (Berns Salonger). Men kanske mer en upplevelse än en bra konsert.
Och årets stora tårdrypande farväl - The Hellacopters.

En stor besvikelse var Bruce Springsteen på Ullevi. Ok, han har några evergreens, men den frälsningsupplevelse som jag hade väntat mig var som bortblåst.

När det gäller filmer har jag svårt att riktig gå igång på några som hade biopremiär under 2008. No Country For Old Men och There Will Be Blood var såklart helt ok, men de nådde inte alls mina högt ställda förväntningar
Så i brist på annat tycker jag att Batman - Dark Knight var en av de bästa.
Även Lars and the real girl var en bra feelgood. Men jag vet inte om det var en 2008-film. Såg den på dvd i slutet av året.

Idrottsmässigt så kanske det här var top of the line ever.
Kalmar FF. Jag har redan orerat i väl tilltagna superlativ om detta lag. Denna livlina i min tröstlösa exil.
HV71.
Man kan bara slå fast att Småland är så sjukt bra.

Iofa fanns det även idrottsliga bottnar.
Svenska fotbollslandslaget och OS.

Bästa restuarangminnen tar jag från sommaren i Sthlm.
På odiskutabel förstaplats: Tennstopet - Kokt potatis, stekt fläsk med löksås.
Tätt följt av Peppar, mer på grund av Strängen (gitarrist i Hellacopters som jobbar som servitör/bartender där) än den superheta kött- och böngrytan.
Och till sist, terrassen på Mosebacke för ett antal kalla och Sthlms bästa vy.
Allt som oftast sällskap med Joel. Jag antar att sällskapet gör maten.

Resorna har gått till Portugal och Israel/Palestina. Och Göteborg (inte för det exotiska, utan för antalet gånger).
Israel/Palestina såklart den mest berörande och upprörande, Portugal den mest nöjeslystna och Göteborg för att alla jag tycker allra bäst om finns där.

Sedan tycker jag att Frizonfestivalen återigen var skitbra.
Dom kallar oss artister ett skitbra program.
Och andra skitbra saker under året var:
Klas hembesök i Sverige
Stockholm och alla goda människor där
Spotify
Studieförbundet Bilda
Tidskriften Trots Allt, alltid
Canal +:s fotbollssändningar
Compunctio
Strandfestivalen
Rookiefestivalen
Tidskriften Filter
Tidskriften Ikon
...och 1000 andra saker jag glömt.
...och ännu fler goda människor jag mött på vägen.


Såhär på rak arm ser jag fram emot detta under 2009:
Filmerna The Spirit och The Wrestler.
A Camp och U2 skivor.
Betald semester.
Och som alltid: Familj & vänner. Alltid.
Och om jag så vill det eller inte - Gud. Och hans plan. För världen och kanske för mig.

Annars har 2009 börjat bra. Särskilt de senaste dagarna. Med teologikonferens. Och varma människor.
Och ännu mera fotboll på teve. Och massa kaffe.

Du är grym om du läst ändå hit. Hej så länge!

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag läser alltid allt
-j

Anonym sa...

du glömde något. king of india vid ett köksbord bredvid fönstret.
välkommen tillbaka! kram!

Wilhelm Blixt sa...

M!
Jo, såklart att ditt fönster och King of India skulle ha varit med.
Men den platsade tydligen inte ens på din egen lista? 8-)

Anonym sa...

tack

Anonym sa...

man tackar för redovisningen, du har verkligen varit i farten! saknar dig. /marcus

Malin sa...

fint wille. jag gillar din blogg. . nästa gång du är i stocket vore det fint att ses.